شناخت نگرش و كاربرد آن در مدیریت
وبلاگ دکتر سحر حسینی خواه
علمی، پژوهشی، آموزشی، مدیریتی و دانشگاهی

 

انواع نگرش

 افراد ممکن است نگرش‌هاي فراواني داشته باشند اما در دانش رفتار سازماني به برخي از نگرش‌ها توجه خواهد شد:

رضايت شغلي: نگرش کلي فرد درباره شغلش را رضايت شغلي گويند. کسي که سطح بالايي از رضايت شغلي را داشته باشد داراي نگرش مثبت است.(و برعکس(

وابستگي شغلي: وابستگي شغلي هر فرد، به درجه يا ميزاني اطلاق مي شود که شخص شغلش را معرف خود، و کار يا عملکردش را موجب سربلندي و کسب حيثيت واعتبارش مي‌داند.

 تعهد سازماني: تعهد سازمانی حالتي است که فرد هدف هاي سازمان را معرف و هويت خود مي داند و آرزو مي کند که در عضويت آن سازمان بماند.[

 

ویژگى­هاى نگرش

ویژگى­هاى نگرش عبارتند از:

1)      موضوع: هر آنچه که در میدان جهان­شناختى فرد قرار داشته باشد موضوع نگرش را تشکیل مى­دهد؛ مانند: نگرش نسبت به اشیا، افراد، گروه­ها، سازمان­ها، وقایع سیاسى، مسائل اقتصادى، موضوعات هنرى، امور فلسفى، خدا، جهان دیگر و مانند آن­ها. نگرش­هاى ما به افراد دیگر، احتمالاً مهم­ترین نگرش­هاى ما هستند.

2)      جهت­گیرى: منظور از جهت­گیرى، موافقت یا مخالفت فرد با موضوع نگرش است.

3)      شدت (والانس): منظور از والانس، درجه موافقت یا مخالفت نسبت به موضوع نگرش است. جزءِ شناختى نگرش ممکن است با موضوع کاملا موافق باشد و آن را خیر مطلق بداند یا کاملا مخالف باشد و آن را شرّ مطلق بداند. جزءِ احساسى یا هیجانى نگرش نیز ممکن است به صورت محبت نامشروط یا تنفّر محض (عقده) در برخورد با موضوع ظاهر شود؛ جزءِ آمادگى نگرش هم ممکن است در برخورد با موضوع به صورت حمایتى کامل و یا مخالفت جدّى نشان داده شود.

4)      نوع ترکیب: اجزاى سازنده نظام سه بخشى نگرش ممکن است سطحى، ساده و یا عمقى و پیچیده باشند. کودکان در بُعد ادراکى، محدود و در نتیجه، زود باورند، ولى شناخت بزرگسالان گسترده و خودشان دیر­باورند. شرکت در انتخابات براى یک فرد، ممکن است تنها به دادن رأى خلاصه شود، ولى در فرد دیگر با تبلیغات گسترده براى پیروزى کاندیداى مورد نظر همراه باشد.

5)      هماهنگى: نگرش­ها گاهى هماهنگ و زمانى ناهماهنگ­اند؛ ممکن است کسى اعمال قدرت دولت را براى سرکوب مخالفان سیاسى تأیید کند، ولى با قاطعیت دولت در عرصه اقتصادى موافق نباشد. همین فرد ممکن است نگرش­هاى هماهنگى نسبت به چند موضوع دیگر داشته باشد

 

عوامل شکل­دهنده نگرش

نگرش در خلأ شكل نمي­گيرد بلکه در شکل گیری نگرش عوامل زیادی دخیل هستند. افراد با خصايص مشخص به دنيا مي­آيند و اين خصايص بر نگرش آن­ها اثر مي­گذارد. اما بسياري از عوامل ديگر هست که نقش بزرگتري در زندگي افراد و شكل­گيري نگرش آنها ايفا مي­کند.

اين عوامل که در دوره­هاي مختلف سني بر افراد اثر مي­گذارد عبارتند­از:

باورها: سيستم باور آدمي، تصوير ذهني محيط مرتبط اوست كه با روابط علي و معلولي احتمالي تكميل مي­گردد. هنگامي فرد نسبت به انجام رفتاري نگرش مثبت خواهد داشت كه بداند (باور داشته باشد) رفتارش با نتايج مثبت قرين است.

تجربيات: در موارد بسياري، نگرشها حاصل تجربه مستقيم فرد با موضوع يا شيء نگرش است. اين شكل­گيري ممكن است حاصل مشاهده يك رويداد منفي يا مثبت باشد. در اين صورت ممكن است نگرش­هاي منفي يا مثبت در انسان شكل گيرد.

شخصيت: هر نوع شخصيت با مجموعه خاصي از نگرش­ها همراه است. به طور كلي افرادي با خلق و خوي معين صاحب نگرش­هاي خاص منطبق با آن خلق و خو مي­شوند.[23] نگرش­هاي هر فرد منعكس كننده شخصيت او هستند. معمولاً شخصيت­هاي خاصي داراي نگرش­هاي خاصي هم هستند. به عنوان مثال شخصيت اقتدار­طلب كه با ويژگي­هاي چون جمود فكري، تعصب افراطي، عدم گذشت، و... همراه است، نگرش­هاي مشخصي را به ظهور مي­رساند.

محيط: محيط مي­تواند با فراهم نمودن عوامل زير در شكل­گيري نگرش افراد، تأثيرگذار باشد:

الف. الگو و سرمشق: يكي از عواملي كه مي­تواند در نگرش افراد مؤثر باشد، الگوي يادگيري اجتماعي و سرمشق قرار دادن است؛ مثلاً، در خانواده، فرزندان، بسياري از نگرشهاي خود را با مشاهده نگرش­ها و به ويژه مشاهده رفتارهاي نگرشي خاص والدين شكل دهند. اين فرايند حتي هنگامي هم كه والدين در آموزش نگرش خاصي به فرزندان خود تعمدي ندارند، وارد عمل مي­شود. در بسياري از موارد، كودكان مي­شنوند كه والدين آنها نسبت به شخص خاص، شيء، يا موضوع خاص، نظر به خصوصي ابراز مي­كنند، و همين آگاهي از نگرش­هاي والدين سبب شكل­گيري همان نگرش­ها در آنان مي­شود. البته علاوه والدين افراد ديگر نيز در خانواده و اجتماع مي­توانند الگو و سرمشق قرار گيرند.

ب. تأمين نيازهاي فرد: در جريان فعاليت­هاي فرد براي رفع نياز خود، موانع و مشكلاتي بر سر راه قرار مي­گيرند كه نگرش­هاي ويژه­اي را در او به وجود مي­آورند. نسبت به اشياء، عوامل، وسايل و اشخاصي كه نيازهاي او را برآورده مي­كنند و وي را به هدف­هايش مي­رسانند، نگرش­هاي موافق و مثبت، و نسبت به موانعي كه سد راه رسيدن او به هدف­هايش مي­شوند، نگرش­هاي منفي پيدا مي­كند.

تعلق گروهي: نياز تعلق به گروه يكي از نيازهاي مهم انسان است و همبستگي شخص با گروه در ايجاد نگرش­هاي او تأثير حتمي دارد.

تصور از خود: ما معمولاً در ارتباط مستقيم با تصوري که از خودمان داريم عمل مي­کنيم. هيچ کاري دشوارتر از اين نيست که بدون تغيير دادن احساسات دروني­مان، اعمال بيروني­مان را تغيير دهيم

ظاهر جسماني: ظاهر ما نقش مهمي در ايجاد نگرش­مان دارد.فشاري باور نكردني روي مردم وجود دارد تا ظاهر خوبي داشته باشند.

ازدواج، خانواده و امنيت شغلي: پس از ازدواج زوجين مي توانند بر روي نگرش هم تاثيرات عميقي داشته باشند.

همه عوامل فوق آميزه نگرش را تشكيل مي­دهند.

برخی هم اعتقاد دارند چهار شرط عمده براى پیدایش یک نگرش نیاز می­باشد که عبارت است از:

اولین شرط، تراکم تجربه است که عبارت است از سر و کار داشتن با موضوعى و یا گروهى از اشخاص و تجربیات نزدیک یا مشابه است. دومین شرط مبتنى بر تمایز گذاشتن آن است؛ یعنى، در تجربیات جدیدى که به دست مى­آیند، نگرش مشخصى از نگرش­هاى نزدیک به آن متمایز مى­سازد. سومین شرط بر پایه یک ضربه عاطفى یا یک تجربه دراماتیک قرار دارد که شخص یا موضوعى در آن دخیل است. اما آن چیزى که بر شرط چهارمین استوار است و احتمالا اهمیت بیشترى هم دارد این است که باید در اینجا، شمار زیادى از نگرش­هاى پذیرفته­شده از طریق تقلید از والدین، دوستان، استادان و غیره را مشخص ساخت.

 

عناصر نگرش

نگرش­ها داراي سه بعد شناختي، عاطفي و رفتاري بدین شرح می­باشند:

1.      بخش شناختي آن عبارت از باورها و ارزش­ها و اطلاعات درباره هدف شناخته شده به وسيله فرد است.

2.      بخش عاطفي آن شامل احساس­ها و عواطف درباره هدف، فرد، فكر، رخداد يا شيء است.

3.      بخش رفتاري آن از نگرش سرچشمه مي­گيرد و به نيت «رفتار به صورت معين» بر مي­گردد.

اين اجزاء جداي از يكديگر نيستند.

 جِرد () هم معتقد است عناصر تشکیل­دهنده نگرش از همين سه عنصر مي­باشد اما با اين بيان:

1.      مولفه­های شناختی عبارت است ­از آگاهی، فهم و دانش نسبت به وجود محصول.

2.      مولفه­های عاطفی عبارت ­است ­از ارزیابی، دوست داشتن و ترجیح دادن یک محصول بر محصول دیگر.

3.      مولفه­های رفتاری عبارت­ است ­از گرایش، میل، قصد خرید و آزمایش کردن یک محصول.

 

 رابینز، استیفن،پيشين، ص42.

على اکبر مهرآرا؛ زمینه روان شناسى اجتماعى، تهران، انتشارات مهرداد، 1373، چاپ اول،  ص 234-236.

سیدجوادیين، سیدرضا؛ مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات نگاه دانش، 1383، ص90.

رضاییان، علی؛ پيشين، ص204.

 کریمی، یوسف؛ پيشين، ص30.

مكسول، جان سي؛ اصول نگرش آنچه هر رهبري بايد بداند، ترجمه سيمين موحد، تهران، انتشارات پیکان، 1385، ص30.

کریمی، یوسف؛ پيشين، ص43.

کریمی، یوسف؛ پيشين، ص36-41.

مارک روش بلاو و ادیل نیون؛ پیشین، ص 125.

رضاییان، علی؛ پيشين، ص202.

 بُهنر، جِرد و وانِک، میکائیل؛ نگرش­ها و تغییر آن­ها؛ ترجمه علی مهداد، تهران، انتشارت جنگل، 1384، ص17.





تاریخ: دو شنبه 4 مرداد 1395برچسب:نگرش,مدیریت,بازاریابی,
ارسال توسط سحر حسینی خواه